Tobak och e-cigaretter
Alla som vill sälja tobak och e-cigaretter samt påfyllningsbehållare måste ansöka eller anmäla det till samhällsbyggnadsverksamheten.
Tobakstillstånd
Ansökan med bifogade handlingar ska skickas in till samhällsbyggnadsverksamheten i god tid. De handlingar som ska bifogas är bland annat
- registreringsbevis från Bolagsverket
- egenkontrollprogram
- köpeavtal eller hyresavtal
- ägarförhållanden
- finansiering
Egenkontroll
Tillsammans med ansökan ska ett egenkontrollprogram skickas in till samhällsbyggnadsverksamheten. I egenkontrollprogrammet ska det framgå hur verksamheten följer bestämmelserna i lagen. Verksamhetens rutiner för ålderskontroll, märkning, marknadsföring, information om åldersgräns, mängd i styckförpackningar, identitets- och säkerhetsmärkning samt information och stöd till personalen ska framgå. Folkhälsomyndigheten har tagit fram en vägledning om egenkontroll.
Prövning
När ansökan är komplett och avgiften för ansökan är betald påbörjas handläggningen av ärendet. Tillstånd beviljas enbart om sökanden (och eventuella andra personer med inflytande i verksamheten) kan bevisa att de är personligt och ekonomiskt lämpliga att inneha tillstånd för försäljning av tobak.
Handläggare på samhällsbyggnadsverksamheten fattar beslut i ärenden om tillstånd på delegation från samhällsbyggnadsnämnden.
Om ansökan avslås får tobak inte säljas i butiken eller verksamheten. Besluten går att överklaga hos Förvaltningsrätten.
Handläggningstiden för ansökan om tillstånd att sälja tobak kommer att vara längre än den tidigare handläggningstiden för anmälan om tobaksförsäljning. Detta beror på att ansökan ska utredas, skickas på remiss till andra myndigheter.
Avgift
En avgift tas ut i enlighet med av kommunfullmäktige antagen taxa.
Här hittar du samtliga taxor inom Sorsele kommun
Försäljning av e-cigaretter och påfyllningsbehållare
Du som tänker sälja e-cigaretter och påfyllningsbehållare måste anmäla det till kommunen innan du börjar försäljningen. Om försäljningen upphör ska du göra en avanmälan.